Lisäätkö ruoka-annokseesi suolaa pöydässä? Entä oletko huomannut kuinka paljon suolaa löytyy joka päivä käyttämästäsi leivästä? Suolan saannin tulisi ravintosuositusten mukaan olla naisilla korkeintaan 6 grammaa ja miehillä 7 grammaa vuorokaudessa. Tällä hetkellä suomalaisten suolan saantisuositukset ylittyvät roimasti.
Tupakkaa tappaa, se on tuttu hokema, mutta nyt näin voi sanoa myös suolasta, sillä liiallisen suolan aiheuttamat terveyshaitat ovat kiistattomat, kertoo ylilääkäri Antti Jula Kansanterveyslaitokselta.
Finravinto 2002 –tutkimuksen mukaan naiset saavat suolaa päivittäin 7 grammaa ja miehet 10 grammaa. Tämä on noin 16 prosenttia vähemmän kuin vuonna 1992, joten kehitys on kulkenut oikeaan suuntaan.
Tutkimusprofessori Pirjo Pietinen Kansanterveyslaitokselta sanoo, että suola on salakavala vihollinen – sitä kun ei lautaselta suoraan voi nähdä. Päivittäinen suola-annos kertyy vaivihkaa useasta elintarvikkeesta.
Ylilääkäri Antti Jula ja tutkimusprofessori Pirjo Pietinen kansanterveyslaitokselta vierailivat Kuopiossa luennoimassa Kuopion yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskuksen järjestämässä Vanha suola janottaa –seminaarissa maaliskuun lopulla.
Haastateltavana:
Kuopiossa juhlittiin hammaslääketieteen koulutuksen paluuta
Nimi: Liäkärj (ei hammas) (vieras)
Tämä on positiivinen uutinen. Onnea Kuopio!
Näytä kommentti
Nivelrikosta kärsii miljoona suomalaista
Nimi: Ripsa (vieras)
Hei!
En ole vielä yhdistyksenne jäsen.
Siksi kysyn, onko teillä mahdollisuus vaikuttaa jäsentenne...
Näytä kommentti
Valtiosihteeri Raimo Sailas: Pehmeät arvot - kova talous. Kumpaa tarvitaan vaiko molempia?
Nimi: pietro (vieras)
ihmetyttää jotta valtion yhtiöt ja vakuutus yhtiöt pakenevat vakuutus velkojaan useat vuodet ja...
Näytä kommentti
Dosentti Hannu Lauerma: Uskomuslääkintä ja tiede - uskon myyminen kannattaa
Nimi: Nimetön (vieras)
Tuskinpa Lauermalla siihen mitään sanottavaa on. Jollain aineella on nimenomaan TODISTETTAVSTI...
Näytä kommentti
Dosentti Hannu Lauerma: Uskomuslääkintä ja tiede - uskon myyminen kannattaa
Nimi: Nimetön (vieras)
Mitäpä Lauerma sanoo siihen, että teepuuöljyllä on todistettavasti sama vaikutus aknen hoidossa,...
Näytä kommentti
Kirjoita uusi kommentti