Tumma suklaa tekee hyvää sydänterveydelle

Anne Heikkinen - 13.9.2009 - 13:38:00

Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan suklaa ehkäisee sydänsairauksien uusiutumista. Tukholman Karoliinisen instituutin tutkimuksen mukaan potilailla, jotka syövät suklaata vähintään kaksi kertaa viikossa on kolme kertaa pienempi riski kuolla sydäntautiin kuin niillä potilailla, jotka eivät syö suklaata. Tieto lisää tutkijoiden varmuutta siitä, että säännöllisellä suklaansyönnillä on terveydelle edullisia vaikutuksia.

Kuva: Anne HeikkinenKuopion yliopiston tutkija, ravitsemusterapeutti Jaakko Mursu kertoo, että tutkijoita kiinnostavat erityisesti suklaan sisältämät flavonoidit. Niitä löytyy kaikista kasvikunnan tuotteista, mutta erityisen paljon suklaasta, teestä ja punaviinistä.

Aiemmin suklaaseen liittyvän terveystutkimuksen kohteena ovat olleet suklaan vaikutukset mielihyvään, mutta viime vuosina tutkimus on kohdentunut erityisesti sydänsairauksiin ja niihin liittyviin riskitekijöihin.

Täysin ongelmatonta terveystuotetta paljon rasvaa sisältävästä suklaasta tuskin koskaan saadaan, mutta tutkijoiden mukaan pari pala tummaa suklaata per päivä tekee hyvää muun muassa sydänterveydelle.

kuuntele Kesto 12'24"

 


Haastateltavana:

  • Tutkija, ravitsemusterapeutti Jaakko Mursu, Kuopion yliopisto

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Lisätietoa muotoiluasetuksista

CAPTCHA
Tämä kysymys esitetään automaattisen roskapostin vähentämiseksi.
Kuva CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Footer